Friday, July 9, 2010

My First Malay Oral Exam

Aimbe bener..
Gue bakal ceritain lu tentang sebuah kasus bengis yang terjadi di sekolah gue tadi.
My First Malay Oral Exam..
Perasaan gue sih biasa aja, ngga ada tension sama sekali. Waktu nunggu di belakang, sama di depan, sama di mobil cikgu nya. LHOH?

There's nothing else to say, don't waste another day hust stay with me tonigh a.. jink!
Cekidot!

Cikgu Bengis: "Selanjutnya."
Gue : "Iya, cikgu." sambil jalan menuju meja neraka.
"Selamat petang cikgu." senyum Pepsodent.
"Ini kartu pengenal saya cikgu." nyodorin kartu FIN gue.
"Boleh saya duduk, cikgu?"
Cikgu Bengis: "Silahkan. Rizky? Kamu orang Jawa ya?" excited.
Gue : "I.. I ya cikgu."
Cikgu Baik : "Jawa nya dimana?"
Gue : "So.. Solo cikgu." takut, jangan-jangan abis dengerin gue bacot, Solo bakal di bom
atom ntar.
Cikgu Bengis: "Orang Jawa ini cik."
Cikgu Baik : "Iya cikgu, silahkan Rizky. Sudah siapkah untuk mula membaca?"
Gue : "Sedia selalu cikgu.."

Dah gue baca teksnya. Lumayan si, meski ada beberapa mumble.
Bisa dicium sama Nikita Willy lah..
Abis selesai.

Cikgu Bengis: "Rizky, boleh kamu sebutkan contoh permainan tradisional budaya kamu?"
Gue : *Mampus. Apaan ye? Anjink. Blank! Taik! Ngocy bukan! Itu mah Steven doank.
"Beberapa contoh permainan tradisional dari budaya saya dan negara saya,
Indonesia, adalah gasing, congkak, lompat tali, dan betengan."
Cikgu Bengis: "Boleh jelaskan apa itu gasing, Rizky?"
Gue : "Gasing itu.. kaya beyblade cikgu.." cengoh.
Cikgu Baik : "Maaf?"
Gue : "Hweits.. Maksud saya gasing itu terbuat dari bambu yang di potong dan diberi
tongkat di tengah nya cikgu. Cara bermain prmainan itu adalah beberapa budak-
budak memutarkan gasing tersebut menggunakan tali, dan gasing siapa yang
bertahan paling lama, dialah yang menang." mampus gue mampus gue mampus.
Cikgu Baik : "Setujukah kamu bahawa remaja-remaja zaman sekarang lebih memilih
permainan-permainan moden dibandingkan permainan tradisional?"
Gue : "Pantek.. Menurut pendapat saya, iya cikgu. Seiring dengan perkembangan zaman,
remaja juga ikut berkembang dengan zaman. Jadi mereka mulai beralih untuk
menggunakan permainan moden." mampus lagi mampus lagi mampus lagi.
"Menurut saya permainan moden memiliki banyak manfaat. Seperti yang banyak
kita lihat di kalangan remaja sekarang, kehidupan mereka tidak boleh lepas dari
internet dan dunia maya. Tetapi internet adalah suatu alat komunikasi yang
sangat berguna. Orang ramai boleh berkomunikasi dengan lebih mudah."
"Tetapi bagaimanapun perkembangan permainan moden, kita tidak boleh
melupakan permainan tradisional kerana menurut saya budaya itu sangat penting
budaya adalah sebuah kerunia tuhan yang membuat hidup menjadi lebih
berwarna. Budaya juga adalah sesuatu yang sangat penting yang mampu
membedakan budaya kita dengan budaya-budaya lain."
Cikgu Bengis: "Baik, cukup Rizky?"
Gue : "Iya jink. Maksud gw eh.. saya sudah cukup cikgu." bateker kan? Imba? Imba lah..
Cikgu Baik : "Baik sekali Rizky, anda telah selesai dan boleh keluar sekarang."

Anjrooot! Itu gue bacot lama itu sebenarnya ada mumble-mumblenya juga. Parah gue ngomong rada cepet lagi. Swt lah, cukimae lah.. Sekia lah..

Jadi bagaimana kah menurut anda sekalian? A1? A2? F1?

Tunggu tanggal mainnya..

No comments:

Post a Comment